Eindelijk een echte universiteit

Vandaag heb ik een nieuwe ervaring beleefd: het voelde aan alsof ik op een echte universiteit zat. ’s Ochtends om negen uur naar mijn eerste les Wetenschapsfilosofie, een verplicht vak voor anderen, een mogelijk keuzevak voor mij. We hadden toch nog geen uurroosters voor de masterjaren, dus had ik niet veel anders te doen.

En kijk eens aan: het was een interessante les. Iets totaal anders dan wat we de voorbije jaren gekregen hebben. Een grote groep, en de grote hoop die er niet echt zin in hadden, da’s waar. De prof was dus niet altijd even goed te volgen, maar ik vond het toch interessant wat ik te horen kreeg. Het was echt verfrissend om eens op die manier naar de wetenschap te kijken (en verhip, je zou zelfs gaan denken dat informatica ook een wetenschap is).

In de namiddag was er een kleinere bijeenkomst met enkel de informatici. Het is de bedoeling dat we in kleinere groepjes rond een bepaald onderwerp gaan werken. Omdat we zelf zoveel mogelijk uit dit vak moeten halen, mogen we zelf kiezen wat dit onderwerp moet zijn. Stijn had net als ik actief voor dit vak gekozen, en hij is ook wel iemand met wie je een iets filosofischer discussie kunt houden (al was het maar door zijn baardje). Ik weet niet direct wie er nog met ons mee zou kunnen doen, dus misschien dat ik Niels kan overtuigen om dit vak bij te doen? Het zijn maar drie studiepunten, dus dat kan niet zo’n probleem zijn. Dat is wel een probleem voor mij, want ik moet (met mijn eindwerk erbij) vijftien studiepunten in mijn derde jaar opvullen. Dit jaar zijn er twaalf studiepunten aan het eindwerk toegekend, en drie aan wetenschapsfilosofie, maar volgens Jelle zal mijn eindwerk toch nog maar voor tien studiepunten tellen.

Morgen ga ik ook eens bij het vak ‘Creativiteit’ kijken. Dat is van de economen, maar Vicky heeft dat vorig jaar ook gevolgd, en in haar traject kunnen plaatsen. Ook dat zijn maar drie studiepunten, dus ik weet niet of dat gaat lukken.

Deze week moeten we onze keuzes voor de optievakken doorgeven via het geweldige elektronische systeem, dat bij mij al direct fouten gaf. Misschien eens bij de studietrajectbegeleider langsgaan?

2 Reacties to “Eindelijk een echte universiteit”

  1. Rygir Says:

    Wat is nu precies hetgene waardoor ge het gevoel van een echte universiteit gaf… en waarom is het dat anders /niet/ ?

  2. cheezy Says:

    Misschien lag het gewoon aan mijn enthousiasme bij het begin van het academiejaar🙂 Boh neen, voor het eerst had ik ongeveer het gevoel dat ik enkel nog vakken deed die ik allemaal graag deed. Normaal zitten er altijd nog een paar bij waar je tegen opziet, maar dat was deze keer niet zo het geval (enfin, tot aan de examens toch). En ook omdat het een keer een ander vak was: daarvoor zijn het allemaal nauwe informaticavakken, zonder eens wat breder te kijken. Eén van mijn bedoelingen achter de keuze voor wetenschapsfilosofie en creativiteit was net daar uit te kunnen breken.

    Met de kennis die ik nu heb zou ik trouwens dezelfde keuze maken: ook al was het maar voor twee keer drie studiepuntjes, toch heb ik er deugd van gehad.

Reacties zijn gesloten.


