Een nieuwe start

Lekker duffe titel is me dat zeg. Enfin, we zijn dan toch echt (opnieuw) gestart. Een eigen blog. Op aanraden van Peter, die precies ook wou weten waar ik zo allemaal mee bezig ben. Wel, ’t is hier een goed moment om daar eens een overzicht van te maken, want ik weet het zelf allemaal niet meer zo goed.

Om te beginnen: mijn studies. Wat doe ik nog allemaal? Wel, om afgestudeerd te raken moet ik nog 20 studiepunten in mijn bachelor behalen, en 40 in mijn (gelukkig éénjarige) master.

Die bachelor-punten vul ik op met een eindwerk (12 studiepunten), Wetenschapsfilosofie (3), Creativiteit (3) en Ondernemerschap (3). Samen 21 studiepunten, dus ééntje op overschot, maar dat schenken we aan het goede doel.

Die master zou ik moeten halen met een thesis (20), een stage (5), Informatievisualisatie (5), Databasesystemen (5), en Web-informatiesystemen (5). Dat ik nog zoveel punten in mijn bachelor-traject heb staan, is omdat ik Datamining (5), dat ik twee jaar geleden als bachelor-student heb gedaan, mocht doorschuiven naar mijn master. Hoera voor de flexibilisering!

En hoe gaat dat allemaal lukken? Wel, ik hoop zo snel mogelijk van alle examen-vakken af te zijn. Wetenschapsfilosofie was enkel een paper, en dat ging goed (lijkt mij). Infovis was een paper en een mondeling examen, en hoewel ik ervoor vreesde, denk ik dat ik daar ook van af moet zijn. Idem voor Databasesystemen. Creativiteit is het vreemdste vak dat ik ooit gevolgd heb, daar heb ik overmorgen nog een examen van, maar ook dat zou geen probleem mogen geven. Van al die zaken krijg ik binnenkort mijn uitslag, en dan weten we meer.

In het tweede semester heb ik dan nog Web-informatiesystemen. Dat is in seminarie-vorm, dus verplichte aanwezigheid, iets wat vorig jaar niet lukte. Mijn schuld, dat zou dit jaar moeten lukken. Ondernemerschap is volgens Jelle iets wat op één weekje wordt gegeven, dus dan maak ik daar ook even tijd voor. ’t Is samen met de biomedici, dus dat kan nog leuk worden (mijn ervaring met de economen in Creativiteit was alvast positief). Bij Wetenschapsfilosofie zaten we met de biologen en de wis-, natuur- en scheikundigen samen, dus zou ik nog met die van geneeskunde moeten samenzitten om de cirkel rond te maken.

Voorlopig genoeg gezeverd over mijn studies, op naar het volgende onderwerp.

Dat is eerst i-City, en meerbepaald de programmeermarathon die we dit weekend houden. Z33 stelt tijdens het cultuurweekend Hasselt Shots haar lokalen open voor iedereen die er iets leuks wilt gaan doen. Ik dacht meteen terug aan de programmeernachten die we een aantal keren met de werkgroep Location Based Services hebben gedaan, en lanceerde het idee om er een programmeermarathon te houden. Op vrijdagavond krijgen we een opdracht, op zondagavond moet het af zijn. Het leuke is dat er bijna niets vast ligt. Ik moest een groep samenstellen zonder te kunnen zeggen wat de technische vereisten waren. We hebben dan gewoon de grootste gemene deler genomen, en uiteindelijk gaan we iets met PHP (server-side) en .NET (client-side) ineen proberen te boksen. Ik ken zelf nog niet zoveel .NET, maar ten tijde van Dwars Door Hasselt heb ik ook nog een GPS-tracker bij elkaar kunnen schrijven, dus dan moet dit ook maar lukken.

Voor die marathon moet ik nog een hoop doen, dat hoop ik vandaag rond te krijgen. Ach, project management (management in het algemeen), dat is nog een werkpuntje🙂

Over twee weken sta ik ook op de planken: Students on Stage is dit jaar in overdrive gegaan, en brengt twee volledige stukken. Op 12 en 13 februari spelen we Het jaar van de Rat, waarin ik één van de hoofdrollen voor mijn rekening neem. Allemaal geweldig, al zal ik nog moeten zien hoe ik mijn rollende spierbollen zal faken. Enfin, toneel is nep, dat weet toch iedereen?

En dan om af te sluiten (tenzij er mij seffens weer iets binnenvalt): ik ga werken! Lijk de grote mensen! Christophe en Bart, die ik beiden ken van i-City, hebben hun bestaande bedrijfjes samengeklutst, en Lithium is daaruit ontsproten. Het werk groeit hun boven het hoofd, dus ga ik een drietal dagen in de week mijn diensten aanbieden. Ik moet nog uitzoeken hoe dat praktisch (juridisch en fiscaal) allemaal in zijn werk moet gaan, maar waarschijnlijk word ik gewoon zelfstandige in bijberoep, waarbij mijn hoofdberoep dus mijn studie is. Om maar te zeggen: dat diploma, dat komt er nog wel aan.

Goh Peter, ik heb honger jongen. Ik stop nu, maar zal hopelijk van hieruit verder gaan!

Eén reactie to “Een nieuwe start”

  1. Peter Says:

    Super gewoon! Veel succes ermee en veel plezier op je werk. Ik overweeg mij ook in te schrijven als zelfstandige in bijberoep. Als ze iemand nodig hebben voor af en toe een losse opdracht vanop afstand😉

Reacties zijn gesloten.


