Nog wat meer over dat werk

Zoals gezegd ga ik dus zo snel mogelijk beginnen werken voor Lithium BVBA. Dat bedrijf is ontstaan uit het samengaan van web@rt.development (wad) van Bart Gysens en P.plus van Christophe Van Durme. Bart en Christophe ken ik beiden via i-City, Christophe is daarnaast nog altijd student Handelsingenieur in de Beleidsinformatica (en ook van plan zijn studies ooit af te maken…). Wad is groot geworden met werk voor lokale overheden, zo zijn onder andere de site van de stad Hasselt en de stad Genk van hun hand. Ook een hoop gerelateerde sites zijn van hun hand. Interessant is dat ze ook erg actief bezig zijn met CultuurNet Vlaanderen, en meer specifiek de CultuurDatabank, waar alle culturele gebeurtenissen van heel Vlaanderen in verzameld worden, om dan op een hoop andere plaatsen opnieuw gebruikt te worden. Integratie van verschillende databases dus, da’s wel iets dat mij interesseert. Het is ook een open systeem, iedereen mag deze data gebruiken, wat natuurlijk ook in mijn genre zit. Om af te ronden ook nog zeggen dat ze hevig XML-gebaseerd zijn, met strikte XML schema’s en alles wat daar bij hoort, dus ook hier kan ik mij in uit gaan leven.

Nog een belangrijk punt aan het bedrijfje dat ze hebben opgericht, is dat het een heel open structuur is. Er zijn eigenlijk geen werknemers. De mensen die diensten leveren aan het bedrijf, doen dit als freelancer. Ze zijn dus zelfstandige, en leveren op het einde van elke maand een factuur in voor het aantal uren dat ze gewerkt hebben. Voor mij zou dit het grote voordeel geven dat ik zelf kan bepalen hoeveel tijd ik er in wil steken. Nu heb ik in mijn hoofd dat ik er drie dagen per maand mee ga bezig zijn, maar dat kan dus variëren naargelang de tijd die ik aan andere zaken moet of wil besteden. Met een bediendencontract zou dit niet direct mogelijk zijn.

Hun kantoor (dat vlak bij het centrum van Hasselt ligt, op fietsafstand van thuis) is ook als een open werkplek bedoeld: als je wilt kan je daar gaan zitten, als je liever thuis werkt doe je het zo. Het is de bedoeling daar vooral een leuke en creatieve sfeer te krijgen, zodat je elkaar kan “bestuiven” bij het zoeken naar goede oplossingen voor de klanten.

Een probleem is wel dat ik dan zelfstandige moet worden. Dus BTW-nummer aanvragen, boekhouding voeren (weliswaar een redelijk eenvoudige), onkosten maken… Volgens wat ik van Christophe gehoord heb, en via de Jobdienst van de KULeuven heb geleerd, is het mogelijk om als student onder het regime van een zelfstandige in bijberoep te vallen. Dan ligt je sociale bijdrage lager dan als je “voltijds” zelfstandige zou zijn. Zo zelfstandige worden is niet moeilijk (en steeds eenvoudiger, volgens Staatssecretaris Q), maar blijkbaar is er wel nog een belangrijke voorwaarde eer je ingeschreven kan worden in de Kruispuntbank Ondernemingen, je moet namelijk over de “basiskennis bedrijfsbeheer” beschikken. Wie vroeger economie gevolgd heeft (toch zeker in ’t ASO, de rest weet ik niet), heeft zo’n attest gekregen. Ik heb dat maar twee jaar gedaan, omdat ik geen Latijn meer wou doen, en Wetenschappen pas in de derde graad werd gegeven. Dus neen, zo’n attest heb ik niet. Het is ook goed als je een diploma hoger onderwijs hebt, maar dat is pas voor deze zomer. Mijn vriendin heeft wel zo’n diploma, en haar vader geeft zelfs economie, maar dat helpt mij natuurlijk niet meteen vooruit (tenzij ik vragen heb over de boekhouding en zo, want daar ben ik niet direct een held in).

Enfin, ik ga morgen eens naar een sociaal kantoor (waar ze trouwens handige gidsen hebben), om te zien wat er mogelijk is. Ik heb nu ook een indicatie gekregen van hoeveel ik zou gaan verdienen, dus dan kan ik een simulatie opmaken wat ik daar uiteindelijk van overhou om de hagelslag op mijn bokes mee te kopen. Een andere oplossing is dat ik voorlopig met interim-contractjes ga werken, maar dat is natuurlijk een beetje een gedoe om het allemaal in orde te krijgen (omdat ik dus niet in het begin van de maand weet hoeveel tijd ga hebben). Of ik zou moeten betaald worden in natura, maar dan moet ik ook voldoende prul bedenken die ik wil hebben🙂


