Resultaten programmeermarathon

Afgelopen weekend heb ik samen met een aantal andere sociaal gestoorden doorgebracht in Z33, het tot kunstencentrum omgevormde begijnhof van Hasselt. Tijdens het weekend van Hasselt Shots hebben we daar een programmeermarathon van Project Alfa, een deel van i-City, gehouden.

Vrijdagavond kregen we de opdracht: maak Pictionary voor een genetwerkte PDA. Iemand krijgt een opdracht (woord) van de server en begint te tekenen, terwijl anderen (die niet noodzakelijk in de buurt zijn) die tekening op hun PDA zien verschijnen. Zij moeten dan kunnen raden wat er getekend wordt. Iedereen kan zien wat er geraden wordt, het is een soort van chatbox. De server bepaalt wanneer het woord geraden is, en duidt de winnaar aan. De score hangt af van de gekozen moeilijkheidsgraad, en de tijd die het duurde om het woord te raden.

Begin daar maar eens aan. We kregen exact 48 uren om het af te maken. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat er tijdens die 48 uren vanalles te doen was in Z33 (constant, dus ook ’s nachts), en, misschien belangrijker, dat de meesten onder ons geen ervaring hadden in programmeren voor .NET, zeker niet voor de PDA, en al helemaal niet in het i-City-platform.

Hebben we het gehaald? Wel, ongeveer. Alles werkt, alleen werkt het nog niet helemaal mooi samen. Het vraagt volgens mij nog één dagje werk van één (uitgeslapen) iemand, om het mooi af te werken (dan beginnen de tests, en blijkt dat je nog tien keer zoveel werk nodig hebt om de fouten er uit te halen, maar kom). Ik moet zeggen dat het een heel leuk gevoel was, de eerste keer dat we iets tekenden en dat op een ander toestel zichtbaar werd. Al bij al denk ik dat we het een geslaagd weekend mogen noemen.

Het zou natuurlijk niets geworden zijn als ik daar alleen had moeten zitten. Bram, Hans, Jef, Yves, Robin, Jimmy, Kevin en Jan (niet ikzelf, maar iemand van de UHasselt die opeens besloot ook mee te doen): geweldig bedankt voor het plezier dat we dit weekend gehad hebben. Ik heb veel bijgeleerd, en ik denk van jullie hetzelfde.

Het heeft mij trouwens niet alleen iets bijgeleerd: vanaf vandaag zit ik een dikke maand deeltijds bij CityLive te werken, de NV die bij i-City hoort. Ik help mee een (aantal) applicatie(s) voor de Brokerage te maken. Welke precies is nog niet duidelijk, maar het kan goed zijn dat we zaken van tijdens het weekend gaan hergebruiken. Het gaat nog hectisch worden, maar dat lukt ook wel!


