Ferm actief

Hola zie, mijn derde post al voor vandaag. En het zijn precies geen korte teksten. Ik weet nog niet of het gewoon een tijdelijke opstoot is, of dat ik nu ook effectief regelmatig ga blijven posten. ’t Is wel raar, zo berichten schrijven naar ergens een website, waar eigenlijk niemand op komt kijken, behalve die paar (letterlijk twee) mensen die weten dat ik nu ook hip ben en blog. Dag Peter, dag Inge, ik hoop dat jullie dit niet lezen uit een of ander schuldgevoel. Ik heb ook geen idee of deze teksten een beetje leesbaar zijn: ik haat het om mijn eigen teksten na te lezen, dus ’t is hier een beetje mijn stream-of-consciousness. Eigenlijk maakt het voor mij niet uit dat of iemand het leest: gewoon het feit dat je je gedachten al eens uitschrijft heeft een positief effect. En als het dan om zaken gaat die ik regelmatig moet uitleggen (bijvoorbeeld nu mijn werk), kan ik gewoon verwijzen naar de gepaste post erover.

Enfin, voor wie het dus niet wist: het is vandaag Valentijn, en voor Canvas is dat een reden om The Remains of the Day nog eens uit te zenden. Ik weet niet of je dat echt een Valentijnsfilm kan noemen, maar dat maakt eigenlijk niet uit: het is gewoon een machtig mooi verhaal, en het wordt nog eens geweldig gebracht. Het is deze film die mij er toe heeft gebracht om het werk van Kazou Ishiguro te lezen, en zoals iedereen die na mij het computernetwerk van VVS heeft verzorgd weet, ben ik een fan van hem geworden. In de bib hebben ze gelukkig zijn boeken ook in het Engels, want zijn taalgebruik is zo geweldig om te lezen, en ik weet niet of je daar in het Nederlands nog zoveel van merkt (gewoon al omdat het Engels zoveel woorden heeft om alle nuances uit te drukken). Zijn ander werk is ook zo ongeloofelijk heerlijk: Never Let Me Go, daar heb ik tijdens het lezen geweldig van genoten, het was alsof ik er heel de tijd op zat te kijken. Een kunstenaar van het vlietende leven (die titel alleen al! Eindelijk eens een andere betekenis voor floating dan altijd maar die stomme kommagetallen!), over de fouten die je (misschien) gemaakt hebt, en je rol in grote gebeurtenissen: ook zo’n geweldig thema (even tussendoor: daarom dat ik Albert Speer ook zo’n fascinerende figuur vindt, en het samenspel van kunst en macht, zoals onlangs ook in Mefisto for ever). Enfin, als je vanavond niet weet wat doen: gewoon gezellig onder een dekentje kruipen en Canvas opzetten.

Maar dat wilt niet zeggen dat ik niet weet wat er voor de rest in de wereld gebeurt: op Donna houden ze blijkbaar een kusmarathon (hoe romantisch is dat? Uren aan elkaars lippen hangen terwijl iedereen er tussendoor loopt?). De hoofdprijs is een reis naar Chicago, waar je naar een concert van Justin Timberlake en Pink mag gaan. En daar gaan mensen hun lippen voor verslijten? Ach ja, we zijn met zes miljoen in Vlaanderen, dus genoeg mensen die met mij van mening verschillen. En last heb ik er ook niet van, dus waarom klagen? Ik vraag me wel af wat de juridische dienst van de VRT dacht toen ze het reglement moesten opstellen. Onnozele opdracht of niet, het moet wel kloppen natuurlijk.

En ook hier in Diepenbeek zijn we niet beroerd om een recordje te breken: vanaf vandaag probeert DJ Paske het wereldrecord DJ’en te verbeteren. Mijn vader is samen met zijn collega medisch adviseur. Zijn doel is honderd uren aan een stuk plaatjes te draaien. Dat is een heel eind boven het huidige wereldrecord (dat eigenlijk nog maar recent, tijdens zijn voorbereiding, op 87 uren werd gebracht). Op het internet vind je vooral verhalen van mensen die net op het laatste moment in elkaar zijn gestuikt, dus ik weet niet of dit goed gaat aflopen. Nu ja, het is voor Kom op tegen Kanker, dus elke euro die binnengehaald wordt zal goed worden besteed. Ook hier: ik heb er geen last van, de mensen doen maar wat ze niet laten kunnen.

Eén reactie to “Ferm actief”

  1. Peter Dedecker Says:

    Het is inderdaad fijn om gewoon je gedachten op een website te gooien, mensen daar een beetje op de hoogte te houden, maar helaas ontbreekt mij de tijd hiervoor tegenwoordig. Ja, ik weet t, t is erg gesteld op mijn blog momenteel…

    Gelukkig doe jij dat beter!

Reacties zijn gesloten.


