Ik laat jullie bidden voor…

Mijn zus trouwt binnenkort, en ze wilt ons als broers en zussen natuurlijk betrekken bij de viering. Zo kwam ze gisteren binnen met een stukje uit het misboekje, en de vraag of ik dit wou lezen: “Wij bidden ook voor onze dierbaren die overleden zijn, met name voor die en die…”. Klein probleempje: ik geloof niet. En bid dus ook niet. Die zinnen, ook al zijn het er maar twee, gaan voorlezen in een kerk lijkt mij nogal hypocriet. Dus heb ik vriendelijk neen gezegd (wat ze trouwens wel begreep hoor, maar ’t is natuurlijk wel wat lastig voor de planning).

Mijn jongere zus vindt mij weer geweldig onnozel dat ik mijn principes niet eventjes kan negeren voor die paar zinnetjes. Het is natuurlijk niet veel, en ik zou er haar een plezier mee kunnen doen (want er zijn niet veel anderen die die zinnen kunnen zeggen omdat ze enkel op onze situatie van toepassing zijn). Eventjes werd er overwogen om de stukken van mijn jongste zus en mij te wisselen, zodat ik een verhaaltje over de trouwkaars mocht voorlezen (waarin geen expliciete religieuze verwijzingen zaten), maar daar paste ik blijkbaar niet zo in het kader.

Voor mij is het eenvoudig natuurlijk: ik werk met alle plezier mee aan dat huwelijk, en als zij die graag in een kerk vieren, dan kom ik ook met het volste genoegen, maar ik ga niets lezen waar ik zelf niet achter sta. En als ik dan nergens in de planning pas: geen probleem, het is hun viering, ik moet daar niet speciaal een plaats in krijgen. Maar ben ik nu echt zo’n PITA als ik dit niet wil doen?

9 Reacties to “Ik laat jullie bidden voor…”

  1. Jelle Says:

    Het is inderdaad geen makkelijk probleem: je zou je zus er een groot plezier mee doen. Maar als ze er geen probleem mee heeft, zoals je zelf zegt, waarom zou je dan iets doen waar je niet achter kunt staan? Als je iets doet waar je niet achter staat, dan krijg je uiteindelijk alleen maar spijt. Dit is misschien een beetje overdreven in dit specifieke verhaal, maar jullie snappen mijn punt wel.

  2. Domi Says:

    Misschien moet ge de zin veranderen in “jullie bidden …”. Dan is het duidelijk dat gij niet mee bidt.🙂

  3. Domi Says:

    Trouwens bidden voor dooie mensen in een huwelijksmis klinkt toch als een valse noot tijdens een blije gebeurtenis. Maar dat zal aan de katholieke traditie liggen die bij elke gelegenheid toch wil refereren aan het slechte en droevige in deze wereld.

  4. Fery Vanhemelryck Says:

    Fantastich Jan. Vasthouden aan je principes! Je zus moet jou maar graag zien met principes. Je kan er ook altijd iets anders van maken, zoals Domi voorstelt. Of je kan er ook van maken : “Wij denken aan onze dierbaren…”

    Wat is een PITA?

  5. cheezy Says:

    Mja, die aanpassing naar “jullie bidden” of “wij denken aan” passen niet echt in het schema van de voorbeden, want eigenlijk is het daar de bedoeling dat heel de kerk meebidt, ’t is alleen de lezer die het voorzegt (denk ik toch. Is er een theoloog in de zaal?). En aan de doden denken moet niet noodzakelijk negatief zijn hé, je hoopt net dat ze het goed hebben in hun tweede leven (iets waar ik ook niet in geloof, maar soit). En wat een PITA is, dat mag je zelf opzoeken in de Wiktionary🙂

  6. Jelle Says:

    http://en.wiktionary.org/wiki/PITA

    Je bent inderdaad van tijd tot tijd een PITA :p.

  7. Peter Dedecker Says:

    Hou gerust vast aan die principes, ik zou het zelf ook niet zien zitten. Ik heb al mjin “plechtige communie” gedaan als ongelovige, dat is al meer dan hypocriet genoeg geweest.

    Je zus zal het wel begrijpen, als je dat hier zo vertelt.

  8. Rygir Says:

    Lol Jan, ik was juist op http://www.google.com/search?q=wiki+pita&rls=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SNYJ aan’t zoeken naar traditionele pita recepten en wie staat daar op de /derde/ plaats?😀

    En dan lees ik cheezy en denk ik van “tiens, nog iemand met die nickname?”, tot mijn frank valt. lol. Wat een toeval.

    To the point : Ik vind dat als je bezwaren bekend zijn je je principes al eer hebt aangedaan, je zou het moeten afwegen of je je zus niet gewoon dat plezier wilt doen. Of bezie het zo : Je gaat een show opvoeren sowieso, en het is niet alsof er een god is om je te bestraffen als je niet oprecht bent, dus bezie het als een acteer prestatie. Je omschrijft bovendien ook de feiten van de misviering, er zullen wel meer mensen niet mee bidden, die vernoemen ze ook niet allemaal 1 voor 1. Beetje water bij de wijn doen😉 .

    Iedereen die relevant is en misvattingen zou kunnen oplopen over u kan hier de ware toedracht komen lezen natuurlijk :p .

    Ik heb ook een bloedhekel aan hypocrisie, maar het lijkt me niet dat je hypocriet bent als je daar om de juiste reden staat : Je wilt je zus een plezier doen door de ceremonie vlot te laten verlopen. Mijns inziens moet je dus goed voor de geest houden waarom je iets doet en niet wat je doet.

    Trouwens, ceremonies en tradities, vind je het waard om die in ere te houden? Voor andere mensen komt je beslissing (omdat ze het vanuit hun perspectief zien) misschien eerder over als een party pooper?

    Wat je ook beslist, je zus lijkt er mee overweg te kunnen en dat is het belangrijkste natuurlijk.

  9. Iemand anders Says:

    Zij bidden u, verhoor hen heer

    Een aanvulling op mijn moreel dilemma: de eigenlijke tekst die ik gevraagd ben om te lezen:
    Voor haar en hem die deze mooie dag niet meer met ons kunnen meevieren, maar nog steeds in ons hart wonen. Dat zij vanuit dat warme plekje getuige mogen zijn va…

Reacties zijn gesloten.


