Zij bidden u, verhoor hen heer

Een aanvulling op mijn moreel dilemma: de eigenlijke tekst die ik gevraagd ben om te lezen:

Voor haar en hem die deze mooie dag niet meer met ons kunnen meevieren, maar nog steeds in ons hart wonen. Dat zij vanuit dat warme plekje getuige mogen zijn van ons geluk.

Gevolgd door “Wij bidden u, verhoor ons Heer”, gezegd door de hele kerk (maar ik sta daar natuurlijk wel als enige met een micro).

Wat denken jullie, mijn vrijwillig extern geweten?

11 Reacties to “Zij bidden u, verhoor hen heer”

  1. yab Says:

    Bwah, ik ben zelf atheïst en denk dat ik er geen problemen mee zou hebben om dit in een kerk voor te lezen. Voor mij ligt de nadruk op de herdenking van de overledenen en niet zozeer op dat bidden. Ik denk dat het een utopie is in alle omstandigheden consequent te willen zijn.Maar ik heb begrip voor je standpunt.

  2. Peter Dedecker Says:

    Goh, op zich valt die zin toch nog wel mee he. Beetje gelijk yab zegt, herdenking van overledenen, laat dan dat bidden gewoon voor jezelf achterwege.

  3. Peter Dedecker Says:

    Zelfs als je “zij bidden u” zou zeggen, die kerk overstemt je wel😉

  4. Domi Says:

    Misschien kan je dat bidden zinnetje vergeten te zeggen? zou dat opvallen?
    Of maak een deal met de pastoor dat hij dat laatste zinnetje zegt🙂

    groetjes,
    Domi

  5. Fery Says:

    Ik zou bij mijn standpunt blijven Jan. Dat laatste zinnetje gewoon niet zeggen. De mensen die willen bidden kunnen dat ook zonder dat zinnetje… Maar voor jou is het moeilijk om dat te zeggen. Dus zou ik het gewoon weglaten. Het gaat om het herdenken, dat kan op verschillende manieren zonder de kerk erbij te betrekken.

  6. Jelle Says:

    Alles of niets zou ik zeggen. Je kunt moeilijk de tekst zeggen zonder het zinnetje waar het eigenlijk om draait: daar wordt op gewacht, dus als je dat vergeet dan ontbreekt er iets aan de viering.

    Met het zinnetje spelen lijkt me ook geen geweldig idee: het zinnetje is nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van het specifieke ritueel en het is niet omdat je niet gelooft dat je dan geen respect kunt hebben voor geloof, op z’n minst uiterlijk respect (vanbinnen denk je wat je wilt).

    Maar dat kan je wel anders creatief oplossen met uiterlijk respect: lees de zin erbij, zonder te wijzigen maar richt die “heer” niet tot god (in welke godsdienst dan ook), maar tot een concept waar je in gelooft en dat je dan op dat moment in zekere zin personificeerd. Of je richt je, bijvoorbeeld, tot Darwin of zo…

  7. Peter Dedecker Says:

    Tot Darwin, oh my god… 😀

  8. Domi Says:

    Of tot Yoda, veel cooler die is.

  9. Iemand anders Says:

    Stik!

    Er schuilt zowaar een huisvrouw in mij! Katrien liet vorige week vallen dat ze wel terug zou willen leren werken met een naaimachine, en toevallig viel er deze week een tweedehands Singer in onze armen. Machtig spul, uit 1983.
    Gefeliciteerd! U bent op …

  10. ingeg Says:

    het is de dag van je zus en ik zou gewoon haar wens respecteren. met het tekstje zelf is niets mis. ze willen je graag betrekken bij hun dag en daar hoort dit nu eenmaal bij. het is maar 1 zinnetje, dat je niet zegt uit overtuiging, maar dat je zegt voor hen. de rest van de gebeden kan je aan je voorbij laten gaan. dat zal dat ene niet-oprechte zinnetje wel compenseren. en na de mis kan je eens goed vloeken.

  11. Martien Says:

    Joehoe!

    Hoi Jan, geweldig leuke blog! En merci voor het lezen van dat ene zinnetje in onze trouwmis! Geen idee of je er nu mee gespeeld hebt of niet, het kwam GEWELDIG over (ookal kan ik het me niet meer helemaal precies herinneren).
    Toedeloe!
    Je dierbare grote kleinste zus😉
    Martien

Reacties zijn gesloten.


